amateurdans

Moderne dans is aards, dynamisch, natuurlijk: de ene beweging vloeit vanzelf over in de andere. Een constante afwisseling tussen het strijden met - springen, draaien, balans - en toegeven aan - landen (bijna) vallen, rollen, loslaten - de zwaartekracht. In de les wordt een ontspannen sfeer gecreëerd van waaruit je dansenderwijs kracht en souplesse opbouwt en coördinatie, muzikaliteit en dansgevoel ontwikkelt. Dansplezier komt op de eerste plaats, de rest volgt vanzelf.

Bij de kinderdanslessen van de Stilte/Nieuwe Veste maak je op een speelse wijze kennis met muziek en dans, want kinderen hebben nu eenmaal een natuurlijke drang tot bewegen. Plezier en expressie staan voorop! Ongemerkt ontwikkelt het kind een gevoel voor dans en wordt er een basis gelegd voor diverse dansvormen. In de filosofie van de Stilte is veel aandacht voor de verbeeldingskracht in improvisaties en voor de sociale ontwikkeling door het samen dansen. de Stilte ziet zijn danslessen als een serieuze speeltuin. Spelen is leren en wie creatief bezig is leert voor het leven!

Ongemerkt ontwikkelt het kind een gevoel voor dans en wordt er een basis gelegd voor diverse dansvormen. Vanaf de leeftijd van 7 jaar worden elementen uit de danstechnieken van klassiek ballet en moderne dans toegevoegd. Vanaf 10 jaar is het dansidioom van moderne dans uitgangspunt in de lessen met nog steeds aandacht voor de verbeelding en het op creatieve wijze vormgeven van dans.

Vanuit deze filosofie neemt het optreden een belangrijke plaats in. Om het jaar wordt een voorstelling gebracht met een centraal thema voor alle groepen. Onder de noemer STAM, de Stilte Amateurdans Manifestatie, schitteren leerlingen in ons eigen theater. Indachtig onze filosofie rondom creativiteit worden leerlingen uitgedaagd actief betrokken te zijn in het maakproces. Niet opleggen, maar gezamenlijk tot iets komen is het credo. Door dit zelf actief te ervaren word je bewust van je plek op het podium in relatie tot de anderen in je groep.