Blikvangers

Actie-Reactie

Verzamel verschillende muziekinstrumenten; sambaballen, trommel, belletjes, bekkens, xylofoon, enzovoort. Laat elk instrument horen. Dit kan op verschillende manieren. De leerlingen bedenken hoe ze kunnen reageren op wat ze horen.

Bijvoorbeeld: schudden van de sambalballen; de leerlingen schudden met hun lichaam.

                    4 keer slaan op de trommel; de leerlingen stappen 4 keer op de plaats.

                    slag op een bekken; de leerlingen zwaaien hun armen omhoog.

Het geluid van het instrument (de actie) duurt net zolang als de dansbeweging van de leerlingen (reactie).

Variatie: Probeer de opdracht nu met verschillende voorwerpen uit de klas; bijvoorbeeld het knisperen van papier, het tikken op een glas, het bladeren door een boek of schrift.

In de speelzaal

Neem de muziekinstrumenten mee naar de speelzaal. Alle leerlingen gaan verspreid in de speelzaal staan. Ze gaan steeds goed naar een instrument luisteren. Daarna reageren de leerlingen op de geluiden van de instrumenten met dansbewegingen die door de speelzaal gaan.