Bewegingsopdracht C: Hindernissen
In de voorstelling zijn er verschillende sporten en wedstrijden te herkennen; onder andere het onderdeel springconcours van de paardensport. De dansers maken met behulp van de witte blokken en elkaar hindernissen.
Maak opnieuw werkbare tweetallen. Alle leerlingen gaan nu naast elkaar staan en leggen één hand op de schouder van de ander. Zo gaan de tweetallen door de speelzaal. Ze blijven zij-aan-zij.
Laat de leerlingen dit even goed oefenen.
Wanneer zij een ander tweetal tegenkomen, maken zij zich laag. Zij worden nu de hindernis. Het ander tweetal kan over hen heen springen / stappen.
Ditzelfde kan ook met klein-groot of smal-breed.
Er hoeft niet afgesproken te worden welk tweetal de hindernis wordt en welk tweetal de hindernis neemt. De leerlingen moeten dit improviserend, maar zonder te praten, met elkaar afstemmen.
Herhaal de opdracht een aantal keren. Lukt het de leerlingen? Bespreek met hen wat makkelijker was: de hindernis worden of de hindernis passeren.
Muziektip:
Spotify: album “Globe and Laurel” van The Band of H.M. Royal Marines.Nummer: Punjab - On Parade - Officer of the Day