Samen voorbereiden
Voor deze opdracht heb je een zandloper (30 sec./1 min.) nodig.
Laat de zandloper zien en vraag wie er kan vertellen wat het is en wat je ermee kunt doen.
- Draai de zandloper om en kijk wat er gebeurt. Ervaar de tijdsduur.
- Alle leerlingen staan voor hun stoel. Draai de zandloper om en alle leerlingen gaan langzaam, terwijl de zandloper loopt, zitten. Pas als de zandloper is afgelopen, zitten ze op hun stoel.
- Alle leerlingen staan achter hun stoel. Draai de zandloper om, uit het zicht van de leerlingen. Als zij denken dat de zandloper is afgelopen, gaan ze zitten. Wie is er te snel, te laat of juist precies op tijd? Herhaal deze opdracht een paar keer.
- Alle leerlingen staan achter hun stoel. Draai de zandloper om. De leerlingen lopen, op een gelijkmatig tempo, door de klas. Als de laatste zandkorrel door de zandloper gaat, moeten zij weer terug zijn bij hun stoel. Wie staat waar? Herhaal deze opdracht met de zandloper uit het zicht van de leerlingen.