de Ontspoking groep 5/8

in de klas: Het engste geluid in de klas

Houd met de leerlingen een kringgesprek over de geluiden, die voorkomen in de voorstelling “De Ontspoking”. De geluiden zorgen ervoor, dat de sfeer in de voorstelling spannender wordt. Welke geluiden hebben ze gehoord? Hoe werden die gemaakt?

Kunnen de leerlingen ook geluiden in het klaslokaal vinden, die spannend of eng zijn? Waarom klinkt dit eng?

 

Verdeel de klas in groepjes van 4 leerlingen. Elk groepje gaat een eigen klankverhaal maken dat een spannende / enge sfeer heeft. De groepjes spreken dit af en oefenen het klankverhaal. Stimuleer de leerlingen om met hun stem, handen op de tafel, voeten over de vloer het verhaal te maken en probeer geen voorwerpen te gebruiken.

Elk groepje presenteert hun eigen klankverhaal en de andere leerlingen luisteren. Kunnen zij een verhaal ontdekken bij het groepje dat zich presteert? Hoe gaat het verhaal? Wat voor beelden / fantasie krijgen de luisteraars?