Vliegende Koe groep 1/2

Kijken naar woordloze voorstellingen

Je neemt de kinderen mee naar een voorstelling zonder woorden. Een voorstelling zonder taal kan ons onzeker maken: Snap ik het wel? Wat bedoelen ze nou? Waarom zeggen ze niks?

Die vragen, die onzekerheid, kan het genieten van een voorstelling aardig in de weg zitten. Vandaar dat kinderen vooraf al mogen horen dat ze hun eigen verhaal kunnen maken van wat ze zien. Daarnaast kun je de kinderen voorbereiden op het zien van een non-verbale voorstelling door vooraf met hen het gesprek aan te gaan over lichaamstaal. Dat kun je doen door voorbeelden te geven van lichaamstaal die we vaak gebruiken (stilte-teken, stop-teken etc.). Maar  juist ook door een beweging die verschillende interpretaties kan hebben. Mooi om de verschillen in gedachten te benoemen en aan te geven dat die er mogen zijn.

Kinderen kunnen extra nagenieten van de voorstelling om met hun eigen leerkracht de bewegingsopdrachten te doen. We hopen dat je de ideeën uit de lesbrief met hen gaat uitproberen!

Bekijk van te voren welke onderdelen er hier te vinden zijn, zodat je de kinderen zo goed mogelijk kunt begeleiden voor, tijdens en na de voorstelling. Veel plezier alvast!

Onderaan enkele bladzijden kun je in de tiptekst extra uitleg bij de opdrachten of teksten vinden.

je kunt met de kinderen dieper ingaan op de thematiek van samen spelen door nog een boek met dezelfde thematiek voor te lezen en/of te bespreken. Enkele leessuggesties zijn:

Krrrr…Okodil van Catherine Rayner. ISBN 9789053418762

Vriendjes van Mies van Hout. ISBN 9789047704799

Amigos van Annemarie van den Brink & Harmen van Straaten. ISBN 9789025111151
(Voor kinderen vanaf 7 jaar)